easyeast.blogg.se

Lättlagad mat med asiatiska undertoner.

Wasabimarinerad sashimi-lax med wokade grönsaker.

Kategori: Middag på 10 minuter

 
 
 
Upptäckte att jag hade ett paket med sashimi-lax med kort datum i kylen. Då månaden börjar lida mot sitt slut och pengarna på kontot börjat sina hade jag inte riktigt råd att komplettera med ingredienser, så jag fick låta kreativiteten flöda.

Rubbade laxbiten med wasabi och flingsalt för att sedan ugnsbaka den på hög värme, serverade med strimlad vitkål och morot, purjolök och chili som jag wokat hastigt med sesamolja, risvinäger och ett par stänk fisksås. Garnerade laxen med svarta och vita sesamfrön, norialger och shisoblad.

Det hela tog ca 10 minuter att laga (lika lång tid som det tog att köra laxen i ugnen) och smakade helt fantastiskt.

 
 

KOMMENTARER:

  • Joanna säger:
    2014-09-19 | 13:24:21

    Nam! Kan du laga den där tofurätten du lagade hos oss i våras? Har två mystiska burkar i kylen som jag inte vet vad jag ska göra av! Och skriv gärna ingredienslista i inlägget så att det är lättare när det skall handlas. Puss

    Svar: du får bänka dig framför tvn i vår helt enkelt. vågar tyvärr inte riktigt avslöja receptet här
    John Skoglind

  • Annette säger:
    2014-09-20 | 10:41:56

    Den här rätten plankade jag lite efter ett av dina inlägg på Insta. Tänk vad ett bra foto kan göra! 👍

Kommentera inlägget här: