easyeast.blogg.se

Lättlagad mat med asiatiska undertoner.

Men ack så fel jag hade

Kategori: middag

Nu är det inget fel med det då, men papi är inte direkt känd för att vara bra på att ta initiativ. Hade inga större förväntningar på kvällens middag men när pappa säger "Vad ska vi äta? Ska vi grilla korv?" så insåg jag att det var jag som skulle stå för maten, och det till pappas stora förtjusning. Som tur var hade en uttänkt plan B i bakhuvudet

Att handla med pappa är hopplöst, all heder åt min mor som måste göra det dagligen. "Har ni lök?" - "jag vet inte", "har ni smör?" - "jag vet inte", "vad har ni egentligen?" - JAG VET INTE!", och då är pappa ändå en person som gillar och lagar mat ofta. "Handla ditt så handlar jag mitt", sa han och när jag plockat ihop en korg med diverse grönsaker, frukter och ägg så kommer han tillbaks med chips, ost och kex.

Nå väl, efter ett par öl i den sista kvällssolen var det dags för mig att börja styra upp middagen.

En sallad på romansallad, endiver, purjolök, körsbärstomater och sojabönor, toppat med blandade frön och kärnor. Till det serverade jag en snabbt halstrad laxbit kryddad med rökt paprikapulver, kumminpeppar och salt. Ingen dressing utan bara olivolja och pressad lime, salt och peppar.

Något jag lärt mig genom åren är att ett gott tecken är när någon sitter tyst och äter, och mellan varje tugga kommer ett omedvetet Mmmm...Mmmm. Men till sist kom det "Guud vad gott det var"

Btw, kvällens citat: "de där kikärtorna är verkligen fantastiska" Han syftade såklart på sojabönorna.


 

KOMMENTARER:

  • Mammi säger:
    2014-09-20 | 09:46:27

    Ha ha - då förstår du nu hur jag under åren har övat upp mitt tålamod, och varför det ibland har tagit slut.

  • Annette säger:
    2014-09-20 | 10:44:23

    Det här ska jag bjuda den långe, kräsne fiskälskande middagsgästen vi får imorgon! Mammi guess who? Mer fiskrecept John dear! 💁

  • Mammi säger:
    2014-09-20 | 23:41:44

    Mammi knows who.
    Fattas bara att mannen inte skulle gilla fesk.

Kommentera inlägget här: